Het is een late dinsdagmiddag, ik heb een telefonisch interview met het gouden duo (achter) BOB & DEB. Na een schamele tien minuten kunnen we niet meer praten van het lachen en staken we het interview. Dát is nou familie. Een ochtend later vraag ik broer en zus alsnog de kleren van het lijf over ondernemen, ochtendrituelen en dromen. Ontmoet Bobby en Debby, de makers.
door Marjolein Meulendijks
BOB & DEB zijn dromen van winkels. Een droom die voor jou, Bob, 25 jaar geleden in vervulling ging. Altijd al van gedroomd?
Bobby: Nadat ik in Amerika heb gestudeerd heb ik nog geprobeerd naar school te gaan maar ik merkte al gauw dat ik aan het werk wilde. Ik werkte een paar jaar bij de lokale spijkerbroekenboer in Amersfoort, maar ik voelde de behoefte om mijn eigen pad te gaan bewandelen. Ik wilde mijn eigen baas zijn, de dingen doen waarvan ik dacht dat ik ze moest gaan doen. Toen ik een pand in Hoogland tegenkwam trok ik de stoute schoenen aan en begon ik voor mezelf. Een drang die een droom werd, en al snel een echt bedrijf.
Neem ons eens mee naar december 1995, hoe was het om toen een winkel te starten?
Bobby: Niet de gemakkelijkste tijd! De eerste winkel was zo’n honderd vierkante meter. Ik deed alles zelf, van inkoop tot verkoop, het knap maken van de winkel, de administratie, het hele rataplan. Ik stond in m’n uppie; als ik moest plassen moest de winkeldeur op slot. Naast de winkel werkte ik nog in de kroeg. Mijn dag begon zaterdagochtend om negen uur in de winkel en zondagochtend om zes uur kwam ik thuis. Maar dat was gewoon zo. Die combinatie was zo slecht nog niet; de kroeg was voor mij ook een plek om te netwerken. Ik ontmoette daar mijn klanten.
Op een gegeven moment kwam er een eerste personeelslid bij. Vervolgens verhuisden we naar het huidige pand, kwam er nog een vrouwenwinkel bij. Zo groei je. The rest is history.
Bob: “Ik ben niet van het achterom kijken. Liever vooruit!”
En toen stapte Debby in…
Bobby: Debby werkte in de beginjaren al bij mij. Ze bood vaak de helpende hand en deed ook een stukje vertegenwoordiging. Ik voelde op een gegeven moment dat ik het vrouwengedeelte minder tof vond om te doen, dat is echt een vak apart. Debby kon dat heel goed, dus vijf jaar geleden nam ze het stokje over. Dat gaf mij meer ruimte waardoor ik Butcher kon opzetten.
Debby: Ik heb vroeger in de horeca gezeten, gaf ski-les en zat in de sport- en modewereld. Ik heb Bob en de winkels altijd al geholpen. Toen ik mijn focus even elders had, miste ik de winkel heel erg, en Bob miste mij. Ik wilde graag instappen in het bedrijf, maar dan wel mijn eigen ding doen, met mijn eigen team. Ik hou zielsveel van Bob maar wilde niet meer onder hem werken. Toen ik de kans kreeg om de vrouwenwinkel over te nemen greep ik deze. Toen werd het BOB & DEB. We zijn samen één, met ieder onze specialiteit.
Hoe is de samenwerking tussen broer en zus?
Debby: Super goed, we vullen elkaar onwijs aan! We doen alle uitingen samen, maar laten elkaar ons eigen ding doen.
Bobby: Eens!
Hoe is het om een eigen onderneming binnen de retail te hebben?
Debby: Alles! Ik vind het heerlijk. De beweging, het continu aanstaan, het blij maken van klanten en steeds weer te tofste dingen in de winkel laten zien. Ik ga elke dag met zo veel plezier en liefde naar de winkel!
Bob: En je bent vrij, je creëert een soort onafhankelijkheid. Het leukste vind ik dat je mensen kunt verrassen met de selectie aan spullen die je zelf maakt. We bouwen op dagelijkse basis aan een succes, aan een mooie plek met een fijne community. Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of dat nou een winkel is, of een restaurant of een merk. Het gaat er om dat we iets neerzetten waar we onze creativiteit kunnen laten gelden, waar mensen fan van worden.
Is die creativiteit en jullie uitgebreide assortiment ook de kracht achter BOB & DEB?
Bobby: Zeker! Maar dat niet alleen, dat zijn met stip ook de mensen die bij ons werken. Sommigen werken al dik 20 jaar bij mij, dat is bijzonder.
Debby: We hebben een topteam met trouwe leden, zo fijn!
Bob: We zijn een soort familie geworden.
Debby: En mensen kunnen tegenwoordig alles overal krijgen, dus met alleen een goed assortiment kom je er volgens mij niet. Ik denk dat onze kracht onze mentaliteit is. Niks hoeft, alles mag. Als er wat is, lossen we het op. Vriendelijkheid en gezelligheid staan bij ons hoog in het vaandel. We willen mensen altijd het gevoel geven dat ze welkom zijn. Of ze nou langskomen om alleen even te kijken, of om van top tot teen gestyled te worden door ons team. Goeie koffie, goeie service, dat is belangrijk.
25 jaar –and counting. What’s next?
Debby: Natuurlijk willen we met de toekomst mee, er veranderen immers continu dingen. Maar dat doen we op onze eigen manier, op ons gevoel, met steeds weer nieuwe, creatieve ideeën, mooie samenwerkingen. Ik hoef geen meerdere filialen, ik word hier gewoon heel gelukkig van. Ik wil de beste winkel van Hoogland en omstreken zijn en blijven.
Bobby: Precies dat! Ik wil dat we altijd blijven strijden om de beste te zijn. Ik wil de winkels inspirerend en gezond houden. Een plek waar onze klanten graag blijven komen. Ik denk dat de toekomst ook is dat mensen een fysieke plek willen hebben waar ze altijd terecht kunnen, een favoriete winkel. En ik wil de mensen die bij ons werken een goede toekomst bieden. Verder hoop ik dat we met Butcher een steady, gevestigd merk kunnen zijn in Nederland. En daarbuiten.
Deb: “Iedere ochtend begint met goede koffie”
Hoe zouden jullie een typische werkdag omschrijven?
Debby: Hectisch! Enerverend. We zijn altijd bezig, er is nooit een moment dat er niks te doen is. Het ene moment ligt de focus op inkoop, dan weer op het omgooien van de winkel, dan weer op het checken van de nieuwste trends. We zijn de hele dag aan het ondernemen en vernieuwen, met de mooiste merken en nieuwste dingen. We willen niet verslappen. Maar hoe druk ik ook met mijn neus in de mails zit, de klant gaat altijd voor.
Bobby: Alle dagen zijn anders. Zorgen dat je een planning maakt is belangrijk om de hectiek te omzeilen. Zo schipper tussen Butcher en BOB, ik probeer op vaste momenten in de winkel te zijn.
En het allermooiste aan zo’n werkdag?
In koor: Mensen blij naar huis zien gaan! Er zijn zo veel toffe dingen om te doen, maar een tevreden klant, dat blijft het mooiste om te zien.
25 jaar, wat een prestatie! Jullie hebben parels van bedrijven neergezet. Ik bewonder jullie energie, creativiteit, ondernemerschap en vastberadenheid. Het is een feest om met jullie te mogen werken.